Visst händer det ibland att man förlägger den där pappersfakturan som kommer? Eller glömmer att lägga in den i internetbanken för betalning? Som privatperson har du möjlighet att anmäla dig till e-faktura. Med e-faktura slipper du registrera OCR-nummer, belopp och andra uppgifter. Alla fakturauppgifter är förifyllda och kan inte bli fel. Dessutom sparar det på papper.

Så fungerar e-fakturan

Om du anmäler e-faktura så skickas fakturan elektroniskt till din internetbank. E-fakturan innehåller samma uppgifter som pappersfakturan och skickas med samma intervall. Du får ett meddelande att du har en faktura och betala och kan då titta på fakturan innan du godkänner betalningen.

Så här gör du för att anmäla e-faktura

1. Logga in på din internetbank.
2. Sök efter ”Aneby Miljö & Vatten AB” i listan över företag och kommuner som kan erbjuda e-faktura.
3. Anmäl att du vill ta emot e-faktura från Aneby Miljö & Vatten AB. Fyll i anmälningsuppgifterna.
4. Nästa faktura kommer som e-faktura direkt till din internetbank.

Bankerna har olika sätt för att registrera sig för e-faktura. Kontakta din bank om du är osäker på hur du gör.