I november 2024 börjar vi med månadsfakturering för alla med kommunalt vatten och avlopp. Det innebär att kunder med fastigheter som är anslutna till kommunalt vatten kommer att få sin första månadsfaktura i november och därefter fortsätt faktureras för vatten, avlopp och sophämtning, varje månad istället för kvartalsvis. I övrigt får du din faktura på samma sätt som tidigare.

Varför gör vi denna förändring?

Vi inför månadsfakturering eftersom många kunder har efterfrågat möjligheten att betala fakturan månadsvis. Med mindre fakturor varje månad, istället för större var tredje månad, blir det enklare att fördela kostnaderna över året.

Behöver jag göra något?

Nej, du behöver inte göra något. Övergången till månadsfaktura för kunder med kommunalt vatten- och avlopp sker automatiskt.

Kan jag få månadsfaktura även fast jag bara har sophämtning?

Nej, kunder som endast har sophämtning fortsätter att faktureras var tredje månad. Sophämtning har en lägre kostnad, och fördelarna med månadsfakturering är därför mindre påtagliga. Att fakturera månadsvis innebär en högre kostnad för oss i form av fakturaavgifter och porto.

Om du endast har sophämtning får du din nästa faktura i januari eftersom vi börjar efterfakturera samtliga kunder.

Vill du ha din faktura digitalt?

För att göra fakturahanteringen ännu enklare kan du välja att få din faktura som e-faktura. Läs mer om e-faktura och andra sätt att ta emot och betala din faktura här: Fakturafrågor.

Har du frågor?

Om du har frågor om månadsfakturering? Välkommen att kontakta oss på amaq@aneby.se eller ringa oss på 0380-463 70.