Ägarbyte

När du ska flytta till eller från ett hus i Aneby kommun så behöver du informera oss eftersom vi får någon information automatiskt när du gör adressändringar via Skatteverket. Flyttanmälan gäller för alla våra verksamheter. Det smidigaste sättet att göra en flyttanmälan är genom att fylla i formuläret nedan.

Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter här.

Om du har problem att fylla i formuläret går det bra att anmäla ditt ägarbyte via mejl, till amaq@aneby.se. Skriv då fastighetsadressen, adress dit slutfakturan ska skickas och datum för ägarbyte.

Kommunalt vatten?

Om du har gjort en flyttanmälan för en fastighet med kommunalt vatten och avlopp, kommer vi att skicka en blankett till dig. Banketten ska fyllas i i samband med ägarbytet och inkluderar den aktuella vattenmätarställningen. Vi behöver blanketten för kunna faktura er korrekt för vatten och avlopp.

Information till nyinflyttade

När du har flyttat in i en villa brukar vi skicka ut information till på brev. Brevet innehåller en del information som kan vara bra att känna till. Du är självklart även välkommen att höra av dig till kundservice om du har några frågor.

Håll koll på vattenmätaren

När du har flyttat in i en villa kan det vara bra om du rapporterar din vattenmätaravläsning till oss lite oftare än vanligt. Som standard sätts en preliminärbrukning på 150 kbm/år för nyinflyttade, men när du skickar in din vattenmätarställning till beräknas en ny årsförbrukning fram som ligger till grund för nästkommande faktura.  Att ha koll på sin vattenmätarställning är ett bra sätt följa sin förbrukning och upptäcka eventuella läckor. Ju oftare du skickar in din vattenmätarställning till oss, desto mer korrekt blir vår fakturering till dig som kund. Du kan skicka in din vattenmätarställning här.