Auktorisation för insamling av textilavfall

Från och med 1 januari 2025 gäller krav på att textilavfall ska sorteras ut från annat avfall och samlas in separat, och kommunerna ansvarar för att det samlas in och återvinns. För att säkerställa att seriösa aktörer samlar in textilavfall har Aneby Miljö & Vatten AB valt att införa ett auktorisationssystem, där aktörer som uppfyller ställda krav kan ansöka om att bli auktoriserade. Auktorisationssystem är undantaget från reglerna om offentlig upphandling.

Auktoriserade aktörer

Just nu finns inga auktoriserade entreprenörer för insamling av kommunalt textilavfall. Uppdateras löpande. 

Krav och villkor för auktoriserade aktörer:

För att bli auktoriserad behöver du uppfylla våra krav och villkor. Några av de krav som ställs är, bland annat att:

  • Aktören har ett registrerat 90-konto på Svensk Insamlingskontroll.
  • Aktören tar emot både hel och trasig textil, sortering sker i efterhand.
  • Insamlingsbehållarna är tydligt uppmärkta med sorteringsinformation och aktuella kontaktuppgifter.

Samtliga krav och villkor finns beskrivna i dokumentet Auktorisationsföreskrifter nedan.

Ansök om auktorisation

Så gör du för att ansöka om auktorisation:

1. Ladda ned dokumenten och fyll i uppgifterna i Bilaga 1, Ansökningsformulär:

file pdf icon Administrativa föreskrifter Aneby kommun
file pdf icon Bilaga 1 – Ansökningsformulär
file pdf icon Bilaga 2 – Auktorisationsavtal 

2. Skicka in ditt ifyllda ansökningsformulär till amaq@aneby.se.Märk ämnesraden med Auktorisation textilinsamling.

Vi kommer att behandla din ansökan så snart som möjligt. Auktorisation erhålles när avtalet är signerat av båda parter. Ett exemplar av avtalet skickas tillbaka till entreprenören.

Rapportering

Auktoriserade aktörer ska, oavsett om de under den aktuella perioden har samlat in textilavfall eller inte, skicka en rapport till Aneby Miljö & Vatten i enlighet med Auktorisationsavtalet. Rapporten ska skickas till amaq@aneby.se.

Frågor

Har du frågor om auktorisationssystemet? Välkommen att kontakta oss på amaq@aneby.se.

Övrig textilavfallsinsamling

Endast auktoriserade organisationer får samla in textilavfall i Aneby kommun. Från och med Q2 2025 kommer insamlingsbehållare från organisationer som inte är auktoriserade i Aneby kommun att hämtas in. Kostnaden för att hämta ut insamlingsbehållare är 500 kronor per behållare. Om inte behållaren hämtas ut inom 2 månader tillfaller den avfallsbolaget.

Om du ser en textilbehållare från en aktör som inte är auktoriserad, eller en behållare som saknar kontaktuppgifter, kontakta oss på amaq@aneby.se.

Auktorisationssystemet införs för att säkerställa att aktörerna som samlar in textilavfallet uppfyller våra krav, så att vi i vår tur kan uppfylla våra krav om rapportering, samt säkerställa att resurserna används på möjliga bästa sätt. Kläder och textilier räknas inte som textilavfall när de lämnas in till second hand eller dylikt.