Undantag för sophämtning

Här kan du läsa om vilka undantag som finns för sophämtning. Ärenden kring kompostering, eget omhändertagande samt uppehåll från hämtning handläggs av kommunens miljöenhet. Ärenden kring alternativa hämtningsintervall och gemensamt sopkärl handläggs av Amaq.

Kompostering

För kompostering av matavfall krävs anmälan till kommunens miljöenhet.
Se mer på Aneby kommuns hemsida eller kontakta miljöenheten på tel. 0380-461 00.

Alternativa hämtningsintervall

Permanentboende kan beviljas hämtning av hushållsavfall var fjärde vecka istället för varannan under förutsättning att den minsta kärlstorleken används och att matavfallet komposteras på fastigheten. För att hämtning var fjärde vecka ska beviljas krävs en anmälan om egen kompostering av matavfall har skickats till kommunens miljöenhet och blivit godkänd. 

Fritidshus kan beviljas hämtning av hushållsavfall två gånger under mitten av juni till mitten av september under samma förutsättningar som ovan. 

Blankett förlängt hämtningsintervall

Uppehåll från hämtning

Om en fastighet är obebodd eller inte används under en sammanhängande period av minst sex månader kan kommunens miljöenhet bevilja uppehåll i sophämtning och latrin- och slamtömning.
För mer information se kommunens hemsida eller kontakta miljöenheten på tel. 0380-461 00. 

Gemensamt sopkärl

Grannar eller fastighetsägare vars tomter ligger på gångavstånd från varandra kan ansöka om att få dela sopkärl eller att anordna en gemensam hämtplats. 

Blankett gemensam behållare