Fakturafrågor

Behöver du hjälp att tolka din faktura?

Har du svårt att förstå vad som egentligen står på fakturan? Här berättar vi lite om vad texten egentligen betyder och hur faktureringen fungerar. Du är också välkommen att kontakta oss om du har funderingar rörande din faktura.

Senaste avläsning
Din vatten­förbrukning ligger till grund för storleken på din faktura. Vatten­förbrukningen beräknas utifrån senaste mätar­avläsningen.

Årsförbrukning
För att underlätta för dig att se hur din vatten­förbrukning förändras finns en beräknad års­förbrukning som är uträknad utifrån de två senaste av­läsningarna. Som ny­inflyttad antas en års­förbrukning på 100 kubik­meter.

Förbrukning
Översta raden talar om till vilken mätar­ställning fakturan innan var beräknad utifrån och är också den förbrukning ni redan har betalat för. Den undre raden är vad mätaren beräknas stå på vid fakturans förfallo­datum. Beräknad står det för att mätar­ställningen är beräknad utifrån din års­förbrukning. Det är alltid bra att titta på mätar­ställningen på förfallo­datumet för att se att det stämmer någorlunda. Är av­vikelsen stor kan det vara bra att lämna in en ny mätar­ställning till oss så kan justering göras till nästa faktura.

När kommer fakturan?

Fakturan skickas ut fyra gånger per år, i början av mars, juni, september och december. Du har även möjlighet att få fakturan som e-faktura genom din bank eller via autogiro. Är du fjärrvärmekund får du en faktura varje månad.
Läs mer om e-faktura här

Vad påverkar kostnaden för vatten och avlopp?

Hur mycket du betalar beror på din vatten­förbrukning. Det är därför viktigt att du läser av din vatten­mätare och skickar in avläsnings­kortet som du får hem­skickat en gång per år.

Jag har en kreditfaktura – hur får jag tillbaka pengarna?

Krediteringen regleras van­ligtvis på näst­kommande faktura. Önskar du få peng­arna utbetalda kontaktar du kundservice och anger ett konto för inbetalning. Pengarna betalas tillbaka inom 2 veckor.

Jag tycker att min faktura är ovanligt hög, vad beror det på?

Under året har förmod­ligen en avläsning av vatten­mätaren gjorts. Har man ökat sin förbrukning under före­gående år syns det vid avläs­ningen genom att mätaren står på ett högre värde än vad vi har beräknat fakturan till. Det blir då en faktisk för­brukning som vi tar betalt för på näst­kommande faktura efter avläsning.

Ny adress? Anmäl ägarbyte till kundservice
Om du flyttar behöver du anmäla din nya adress till oss samt lämna en slutavläsning av din vatten­mätare. Slut­avläsningen görs till­sammans med den nya ägaren på tillträde­sdagen. Slutfakturan skickas därefter till din nya adress. Kontakta oss så får du en ägarbytes­blankett.