E-faktura

Visst händer det ibland att man förlägger den där pappersfakturan som kommer? Eller glömmer lägga in den i internetbanken för betalning? Nu erbjuder vi på Aneby Miljö & Vatten AB våra privatkunder e-faktura. Med e-faktura slipper du registrera OCR-nummer, belopp och andra uppgifter. Alla fakturauppgifter är förifyllda och kan inte bli fel. Dessutom är det miljövänligt.

Så här gör du

1. Logga in på din internetbank
2. Anmäl att du vill ta emot e-faktura från Aneby Miljö & Vatten AB.
3. Nästa faktura kommer som e-faktura direkt till din internetbank.

Bankerna har olika sätt för att registrera sig för e-faktura. Kontakta din bank om du är osäker på hur du gör.

Frågor & svar om e-faktura

Vad är e-faktura (elektronisk faktura)?
En e-faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du se i internetbanken, och den ser ut precis som en pappersfaktura.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som kommit in för betalning. Vissa banker erbjuder sms-avisering och mejl-avisering. Kontakta din bank för att fråga om möjligheten finns.

Får jag pappersfaktura?
Nej, när du anmält dig till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura.

Vilken information får jag på e-fakturan?
E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

När betalas en e-faktura?
När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank, ser banken till att den betalas på förfallodagen.

När får jag e-fakturan?
E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din e-faktura, får du en påminnelse på papper.

Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?
Vid allmänna frågor, kontakta din internetbank.

Har du frågor om betalningar, kontakta kundservice.